Границы "технологизации" образовательного процесса: методологический аспект"

  
The boarders of “technologisation” of the educational process: methodological process
In the article the author reveals the tendencies of educational evolution in a modern socio-cultural context; the determinants, essence and the boarders of “technologisation” of the educational process are defined; the author’s typology of the educational technologies  (the technology of systemic projecting of pedagogical processes; pedagogical technologies as optimal models of the organization of pedagogical cooperation; pedagogical technologies as the instruments of forming the cognitive and reproductive experience) is introduced. The article also introduces the author’s position towards the essence and the hierarchy of the terms “method”, “methodology”, “technology”.
В статье раскрываются тенденции развития образования в современном социокультурном контексте, определяются детерминанты, сущность и границы «технологизации» образовательного процесса (обучения, воспитания), предлагается типология образовательных технологий (технологии управления образовательными системами, включая технологии управления качеством образования; технологии системного проектирования педагогических процессов; педагогические технологии как оптимальные модели организации педагогического взаимодействия, педагогические технологии как законосообразные инструменты формирования когнитивно-репродуктивного опыта), а также авторская позиция относительно содержания и иерархии понятий «метод», «методика», «технология».

Автор: 
Северин Сергей Николаевич